Jumaat, 21 Ogos 2015

No Pain, No Gain

Suffering is necessary in order to achieve something

Hai Nama aku Maisa Mohamad. Aku Merupakan peserta " bidan terjun" untuk program English week adan aku akan present di khalayak ramai yang terdiri daripada orang-orang kenamaan seperti Timbalan Naib Conselor, Pengetua Kolej Kediaman Usia, Pensyarah, ahli Kelab Toastmaster UMS dan residen USIA.

What happen when Introvert give a talk in public ?


Ketika aku darjah satu, aku ikut pertandingan bercerita dengan tajuk " Sang kucing dengan Pak Belang". Manakala kali terakhir aku bersyarahan di atas pentas, di lihat oleh ratusan pasang mata adalah ketika aku darjah enam. Aku masih ingat lagi intipati syarahan aku ketika itu, iaitu mengenai perpaduan dan muafakat. 

So aku introvert dan aku berjaya berdiri di atas pentas dan berkata-kata.

Aku sering merasa aku kurang keyakinan, lack of confident, dan aku tahu rasa itu sepatutnya tidak ada dalam diri aku. Aku boleh kawal perasaan itu dengan " mind set " tapi ketakutan dan keresahan lebih mendominasi diri. Disebabkan aku kurang keyakinan, aku sering bersembunyi dibelakang tabir dan aku gembira. Tapi aku sedar, aku tidak selamat sekiranya statik di zon selesa.

Seperti mengemudi perahu, kita harus terus mendayung, kita perlu " keep moving" sehingga kita sampai ke daratan. Apa akan jadi bila kita melepaskan pendayung dan relaks ? Ya. Perahu itu akan semakin kebelakang di bawa arus, hanyut  jauh ketengah samudera.

Mungkin Program English Week ini adalah booster untuk aku berkebolehan untuk berkomunikasi dengan effisyen. Dengan komunikasi, aku mampu bersuara, menyampaikan kesederan " awereness" untuk sesuatu isu dan juga turut memberi motivasi kepada orang lain.






0 ulasan: