Jumaat, 21 Ogos 2015

motivasi diri jum

Jam 3.30 petang. aku baru bangun, masih terduduk di tilam empuk hak milik Kolej Matrikulasi Labuan. Asyik tidur je aku, al maklum lah, kelas start minggu depan. Aku tengok banyak pelajar kehulu ke hilir menyusung buku tebal-tebal. Wow gerun aku. Nak study?? oh sudah bah aku study, baru 2 muka surat aku baca buku rujukan biologi, dah menguap-nguap, menangis-menangis air mata mengantuk. Kepala hotak pun automatik berdenyut-denyut. agaknya beliau stress kut ye la banyak benda yang still new, yang memang dia tak paham pun. sabar la otak ye...

Aku menilai diri aku balik. Aku kesini sebab aku ok dalam SPM. Aku kesini sebab mak aku suruh. Aku kesini sebab mak aku nak aku berjaya, dapat kerjaya yang bagus, dapat gaji yang lumayan. Dapat membantu mak aku menyekolah kan adik aku. Dapat memberi kebahagian kat keluarga aku. Aku kesini bersebab. dan aku tiada sebab untuk tidak berjaya di sini wahai maisa. Kalau mak aku bermati pulas berhutang beribu-beribu ringgit dengan along, entah berapa bunga along tu minta aku pun tak tahu. Kalau mak aku menebalkan muka ke sana sini meminjam duit dengan sanak saudara dia semata-mata tuk aku berada di Kolej ini. Kenapa aku tidak boleh mengikuti keteguhan dan cekalnya usaha ibu aku.

Mak aku cakap, orang lain pun makan nasi, aku pun makan nasi. Apa pasal tak boleh berjaya?? hoho aku sempat menjawap. Mak, diorang makan sedap sikit mak. Di sini diorang makan mee kari, buger, ABC dan lelain. Hehehe tak terniat bah pulak aku nak menjawap macam tu. Makan bukan sedap di lidah je, yang penting kenyang, yang penting aku boleh terus kan hidup di sini.

Hahai otak dan jantung maisa. Di sini saya Maisa, berduduk depan latop ingin menyampaikan sebuah amanat sebagai empunya diri bagi seksyen otak dan jantung. kalau saya tidak berkonfident menampilkan diri sebagai ketua pelajar, sebagai, pengacara majlis, sebagai dan sebagai yang lain. Di sini saya berkeyakinan kerana mempunyai kuasa mutlak mentadbir diri sendiri. itu pun dengan sokongan keluarga, rakan-rakan, kucing-kucing dan bakal-bakal pesakit saya di masa hadapan :)

4 plat?? ada rasa goyang di tulang lutut kah? belum cuba belum tahu ye adik-adik. We start from zero, the game has not started,our level still same. Wah speaking nampak ye Maisa. Haha muet nanti tak tahu la apa kejadiannya. 4 plat takkan tiba-tiba tertera di atas kertas keputusan kalau kita tak berusaha. ye macam tu juga beras, beras takkan tiba-tiba jadi nasi kalau tak di tanak ye adik-adik.


Saya Maisa, seorang perempuan yang tak la terlampau pandai tak juga terlalu bodoh, seorang yang kuat tidur lagi kuat makan. Berjanji akan cemerlang dengan jayanya bagi kedua-dua semestar. Tiada alasan bagi saya untuk gagal di sini. tiada pilihan lain selain lulus di sini. Semoga rakan-rakan di sekeliling saya membimbing saya dalam pelajaran dan ilmu agama. semoga saya tidak tewas dalam abjad-abjad sains,dalam nombor-nombor matematik, dan bond=bond kimia. Semoga dan semoga yang akan berlaku baik-baik saja. Amin.

Wahai jantung, ingatkan lah otak. Bah otak, sabar-sabarkan yang jantung. Bantu-bantu la kalian, demi kejayaan si Maisa. Kitakan hidup dalam masyarakat tubuh, kita kan satu badan, satu saraf, satu jenis darah dan kita kan 1 malaysia. hohoho..

0 ulasan: