Rabu, 31 Disember 2014

Bibir Biru itu tersenyum

Langit mengesat matanya
terlalu penat dia menangis

Aku tersenyum melihat kaki bukit dihujung sana
yang kemarin indahnya dilindungi kabus tebal
namun kerna kuatnya langit untuk tersenyum semula
membenarkan sinar matahari untuk menerangkan kekalutan
ku tutup payung pelangi
dan ku gagah melangkah menyusuri jalan ini

Organ dalaman kita seiring tua, semeningkatnya usia kita. Saban hari, sel-sel rosak dan tua akan diganti dengan sel yang baru. Kenapa aku cakap pasal sains ni ? hok aloh. Aku menulis tentang soal hati, tentang sakitnya aku melawan naluri semulajadi yang membesar seiring umurku kini.

Abad ini, nilai saham sebuah persahabatan sangat tinggi pada pengiraan aku. Bila nilai itu melonjak-lonjak naik, persahabatan itu satu persatu membusuk. Ku tercium bau sebenar disebalik cantiknya luaran mereka. Boleh aku ibaratkan, seperti kulit buah mangga yang kuning yang ranum dan sedap dimakan, rupa-rupanya ada orang-orang ( kumbang) tersembunyi di dalam, buruk dan tidak boleh di makan.

Apakah manusia seperti itu layak digelar sahabat ? Aku kira anugerah " kawan" pun tidak patut mereka terima. Tetapi, kita harus bersikap profesional atas dasar kerja dan pendidikan. Cuma luka pada batang hati aku yang kau toreh, getahnya masih mengalir sehingga kini. Adakah ada bibir-bibir seni dibelakang kepala mu, yang giat mengata aku ?

Why, why, why, tidak bolehkah kau berkata seperti manusia biasa, bukannya seperti hantu berbisik-bisik dibelakang telinga ? Jujur dan bilangin dong andai gue punya silap dan salah. TEGUR dan NASIHAT, bukan TAIP panjang-panjang dan POST di FACEBOOK menjajah cerita betapa buruknya perangai aku. Aku terasa, yes I'm and thank you very much. So kalau kau nak kata post tu bukan untuk aku, and well kau masih tidak matang, tidak profisional kepada orang yang kau giat perkatakan itu.

Satu perkara aku boleh janji pada kau, setiap MANUSIA boleh BERUBAH. Kau bukan TUHAN ataupun juri bertauliah yang layak memberi komen, nilai, markah serta hukuman terhadap orang lain. Kisas ndak dibawa mati bilang mamaku. Kau sibuk kutuk orang lain, kau tidak tahu, mungkin satu hari nanti dia lebih mulia, lebih baik dan lebih berjaya dari diri kau.

Ini pun satu peringatan untuk aku, aku kan aku dah kena. hahaha memang la sakit, tapi setidak-tidaknya aku nampak diri mereka sebenar. Setiap manusia boleh BERUBAH !! remember that.


Terima kasih kerana membaca.


Post bertarikh 11 Oktober.

Tulisanya tercetus apabila seorang rakan sekelasnya post tentang ketidak-puas hatinya terhadap aku.Aku mengaku aku mungkin ada salah, tapi tidak perlu mengata aku satu dunia.



0 ulasan: