Ahad, 23 Februari 2014

Kurus

Gemuk


Itu la aku, asyik di panggil gemuk sejak aku menjejak kaki ke tadika lagi hingga la sekarang. Aku sedih tapi aku tiada hak untuk menafikan hakikat ini. Setiap kali di ejek, aku tak mampu marah, aku telan perit perasaan.

Aku manusia yang kurang berkeyakinan. Aku rendah diri disebabkan bentuk tubuh aku yang gemuk.

Setiap awal tahun baru, aku akan memasang azam untuk kurus. Tapi aku hanya hangat-hangat najis ayam. Sehingga hari ini badan aku masih di saluti lemak yang berlapis-lapis. Aku benci badan aku.

Mungkin orang sekeliling aku melihat aku seorang yang tak kisah, seorang yang ceria dan sentiasa gembira. Tapi sebahagian kecil diri aku seorang yang murung, sentiasa kecewa dan tertekan.

Berat maksimum yang pernah badan aku tampung adalah 94 kilogram. Aku terkejut semasa buat medical checkup. Sejak hari itu aku cuba cari cara untuk kurus, dalam otak aku pelbagai alternatif yang agak mahal dan berbahaya iaitu menggunakan produk kurus. Tapi aku ada otak, dan aku tak sebodoh itu.

Akhirnya aku terjumpa dengan blog http://bicikut.blogspot.com/ . Blog ini memperkenalkan aku dengan diet ATKINS, diet rendah karbohidrat. 1 bulan pertama, aku berjaya mendapatkan berat badan aku yang obesiti biasa iaitu 85 kilogram. Dan kini aku hanyut semula. Aku menipu dalam diet aku sendiri.

Kalau dulu, aku nak kurus disebabkan aku nak orang terima aku, aku nak mereka berhenti mengejek aku. Aku nak popular, aku nak ada kawan lelaki, aku nak bercinta. hehe.

Tapi sekarang, aku kurus bukan untuk itu semua tetapi untuk diri aku. Aku dah lama sangat gemuk, kini tiba masanya aku nak merasa kurus. Bukan apa, aku kesian tengok mak aku cari duit untuk aku. Baju plussize bukannya murah. Baju muslimah ? hok aloh lagi la mahal. Kesian kan aku. Aku nak beli baju lengan panjang, tutup aurat. Tapi size baju semua kecil-kecil. Aku takde pilihan.

Aku betul-betul nak kurus. Dalam kelas aku, aku seorang saja yang gemuk. Aku tak nak tertinggal dalam hutan sebabkan aku lambat, lembab dan semput. Aku nak fit, aku nak mantapkan stamina aku. Sekarang aku rajin berjoging dan berzumba. Syukur alhamdullilah. Ramai kawan-kawan yang menyokong aku. Terima kasih kamu orang :)




1 ulasan:

RaksasaBaik berkata...

Mau tips Kurus ka?? ni antra tips2 nya yg aku taw..
Makan nasi guna kan baby plate @ cuit ...

jgn makan malam..

PALING POWER : Kuat berfikir.. nahh.ko kan stdy masih. bgs ko berfikir bnyak.. hehehe