Selasa, 31 Disember 2013

Review 2013

Tak sangka pula hari ini hari terakhir tahun 2013. Esok dah nak masuk tahun baru, tapi aku masih tak terpikir azam baru. Kalau dulu seminggu awal aku dah buat list azam aku sepanjang tahun. Sebelum tu, jom kita review sejarah-sejarah penting dalam hidup aku pada tahun 2013.


Tahun 2013, pada bulan Mei. Aku telah berjaya " graduate " dari Matrikulasi Labuan dengan pointer boleh tahan yang membolehkan aku mendaftar dan secara rasminya menjadi pelajar Universiti Malaysia Sabah. Aku dapat kursus biologi pemuliharaan. Kenangan aku di matrikulasi masih aku tak dapat lupakan. Untuk pertama kali aku juga berteater di atas pentas, menjadi seorang puteri gunung ledang " gemuk".
Untuk pertama kali juga, hari jadi aku di sambut oleh roomate aku masa di Matrikulasi. Aku rindu makanan dari sarawak yang di masak oleh Carol Sandra. " Pusuk", bawang mentah dicampur dengan garam, ajinamoto, kicap dan perahan limau. Simple dan sedap. Bau aroma dari mee sedap Raini Dusit yang selalu membangkitkan selera makan kami. Dan yang penting, antara sahabat yang sentiasa mengingati aku tentang kewajipan solat dan kemujarapan zikir iaitu Nurhidayah Taupit. Roomate aku antara insan-insan yang mengajar aku untuk terus hidup berdikari. Aku amat bersyukur dapat mengenali mereka meskipun hanya di waktu yang singkat.

BC103. Itu la kelas aku masa di matrix. Geng keras aku Nursajida, Yamia, Syazana dan Rachel. Kami berlima sekepala. Susah senang sama-sama redha. Kerja berkumpulan terutamanya ketika pembentangan sangat la hebat sebab kelima-lima kami mempunyai skill masing-masing. Lepas habis saja kelas, kami selalu singgah ke cafe makan sambil omong kosong. Setiap malam jumaat, kami selalu spent time tidur di surau sambil tengok movie di laptop. Study group. Ada juga tapi selalu berakhir dengan meggie, cerita dan madah ketawa. Hohoho. Syazana dan Rachel dapat sambung ke Unimas, nana dapat kos Bioteknologi manakala Rachel dapat kos software engneering. Geda pula dapat pendidikan TESL di UPSI dan Yamia dapat nursing dalam SPA.
Kepada geng keras aku BC1T3.. Syazana Gda Rachel Yatie.. Semoga kita boleh evolve, adapted and survive with new environment di tahun 2014.. I miss kamurang.. Rindu pergi cafe lepak-lepak, rindu tengok movie malam-malam, rindu study kejap-kejap.. rindu serindunya.
Classmate aku BC1T3, hari terakhir bersama :(
 Pada tahun ini juga aku juga telah diuji bagaimana aku memainkan peranan sebagai seorang kawan. Antara perasaan kawan aku yang begitu bergelora dan perasaan mak kawan aku. Aku pun tak tahu apa dalam kepala hotak kawan aku masa tu, tapi aku dapat rasakan keputusan yang dia telah buat, dan jalan yang dia pilih adalah salah. Aku ? Aku memilih merosakkan kepercayaan dia, dari dia terus terjerumus dalam dosa-dosa yang beriya-iya memanggil. Pada mulanya memang dia marah tapi syukur alhamdullilah, dia bukan seorang yang berdendam. aku percaya dia sekarang dapat pikir secara waras :).

Aku juga telah di " unfriend " di facebook oleh dua orang kawan. Yang seorang tu, aku dah berbaik pun. Dalam hal ini, aku dan dia memang jelas bersalah. Dan seorang lagi tu, dia unfriend aku atas alasan yang tidak munasabah iaitu kerana lelaki. Mungkin aku yang sensitif  tapi dalam hal persahabatan aku amat serius. Kita bukan berkawan hanya di alam maya, tetapi persahabatan kita sudah terjalin sejak dibangku sekolah lagi. Wajar dong aku  berduka.
aku akan jadi " Kawan Baik " diorang bila diorang ada masalah. Huhu sedih juga aku. Tapi memang ini lah fungsi aku sebagai kawan pada mereka.. tempat pembuangan perasaan
Aku juga berselishi faham dengan rakan sekelas aku ketika di UMS. Lebih kurang seminggu aku memendam perasaan. Aku merendahkan ego aku untuk meminta maaf tapi dia diam membisu. Ada kawan aku lagi seorang menasihatkan aku. Dia kata selepas kau minta maaf, buat macam " nothing happen" dan everything gonna be alright. Moral of Story, ringankan lah mulut untuk meminta maaf, dan ringankan hati untuk memaafkan.
Cinta ? Aku bercinta dengan kawan aku, Poy namanya. Tapi cuma bertahan untuk 30 hari sahaja. Entah bila tarikh kami ber"kapel". Aku tak ingat pun. Mulanya aku marah dan tidak puas hati dengan dia. Dia kata banyak lagi yang dia kena pikir selain pikir pasal aku. Ayat dia memang lucu tapi agak menyakitkan hati. Dah tau takda komitmen sibuk pulak nak bercinta. Hokaloh. Namun begitu, ada hikmahnya hubungan kami putus, sebab couple tu kan DOSA.
Air Terjun di Hot Poring Ranau
Apa lagi ya cerita aku di 2013, oh aku telah ber" advanture" Tenom dan Beauford sambil membuat kajian mengenai kaum Bisaya. Pengelaman yang paling aku tidak dapat lupakan, ialah menaiki kereta api lama dari Tenom ke Beaufort. Sungguh cantik pemandangan di sepanjang sungai Kelias. Aku juga sempat singgah sekejap ke Tamparuli untuk aktiviti perangkatan Gamelan. Untuk kajian ekonomi Tuhau, aku telah ke Penampang dan Ranau.
Tamparuli

pasar tamu Donggongon Penampang
Kereta Api Lama Beaufort

0 ulasan: