Khamis, 14 November 2013

Sepahit tea tidak bergula

melihat sisi cermin. Aku renung sejarah itu. . Asap ekzos terkepul-kepul mencemar pikiran dan jiwa. " nilai " itu diliputi debu hingga aku tidak tahu adakah ia serpihan kaca yang indah ataupun permata yang original.

Melihat sejarah umpama melihat sisi cermin kereta, ia menentu tindakakan kita seterusnya 
Nilai persahabatan yang aku cuba cari di alam Universiti ternyata bukan mudah aku otak aku figurakan. Aku jatuh, berdarah dan menangis kecil di tengah-tengah kelompok kunjur badan manusia yang aku kenal. Tiada tangan berjari lima yang benar-benar ikhlas menghulur pertolongan. Argh kaca yang berderai indah, benar-benar membuat luka.

Mulut menjadi mode senyap. Minda mula berhujah. Adakah hidup ini satu pertandingan larian ? berlumba-lumba untuk ke tali penamat. Dan menjulang piala dengan megah-megah. Adakah berlajar di Universiti ini seperti duduk mencangkung didalam periuk nasi. Penuh dengan tekanan.

Aku gostan beberapa tapak melihat sejarah aku semalam. Pandangan semesta menyelamatkan otak aku untuk maintain di posisi positif. Mungkin " kawan " aku memang sifatnya sebegitu. sedikit pentingkan diri. Kalau begitu, selamatkan diri kau Maisa. Agar kau tidak lagi jatuh terpelosok dihadapanya. Peratus untuk dia membantu ada la 10 percent. Mungkin.
Aku terlupa aku juga pernah mengambil tindakan sebegini ketika aku SPM 
Aku berjalan pulang. Payung aku melawan tujahan hujan. Aku terpikir sejenak, perlukah aku seperti mereka. bersikap umpama enau di dalam hutan, melepaskan pucuk masing-masing ? Perlukah aku bersikap " mode kapal terbang ". Tubuh ku ada, namun interconnection aku sengaja aku matikan. Perlukah aku memilih tindakan itu.

Anjakan pradigma mencetus spark dan kejutan eletrik di jiwa. Aku terlalu lama berada di zone selese dimana tiada zombie-zombie akan mengejar. Aku mahu berhijrah. Aku tidak mahu menjadi orang last minit, aku tidak mahu ulang kertas peperiksaan aku di dewan yang sama untuk tahun hadapan.

Aku, sebelum kaki aku menjejak kaki buat pertama kali di bumi asing ini, aku memasang tekad untuk berjaya. Maafkan aku mak, anak mu ini terbuai dan terleka untuk 3 bulan yang pertama !!
Tarikh nafas dalam-dalam. Fokus. Tindakan ku hari ini menentukan masa hadapan aku!! Masih sempat untuk membuat perubahan. Ini perjuangan aku. Berapa banyak ringgit malaysia habis, berapa banyak kcal tenaga yang dikerah, berapa isi padu peluh yang terkeluar dari liang-liang tubuh ibu bapa aku untuk memastikan aku berada di UNIVERSITI ini. sanggupkah aku mengecewakan mereka?? TIDAK!!!!!

Agak lambat aku menekan pedal, enjin aku lambat panas. Namun aku akan pastikan setiap selekoh dalam perjalanan singkat aku ini dapat aku lepasi dengan jaya. In Sha Allah.

Pertama yang aku harus buat adalah mengenal pasti masalah apa yang aku hadapi !!
  1. Facebook 
  2. Tidur 
  3. Bercerita 
Facebook berada di tempat yang tertinggi. Kuman dan bakteria terlalu banyak melekat pada nafsu internet. Ini musuh utama aku yang harus aku MAMPUSkan. Notis untuk mengurangkan waktu-waktu operasi akan bermula hari ini. Maisa hanya di benarkan online setiap petang sahaja jam 5-6 dan waktu subuh. Sekian dan harap maklum. Do it now or I will regret rest of my life




0 ulasan: