Ahad, 24 November 2013

Konklusi

Petang. Moment-moment indah tika ini sering memanggil keluar idea terpendam aku.  Aku membuang pandangan ke hamparan langit. Lembayung ungu di ufuk senja. Indah sungguh. Ditemani secawan teh hijau didalam gelas milo, mataku menghadap laptop 1 Malaysia dengan jari-jari kasar menari-nari di atas punat-punat berhuruf. Banyak perkara menarik ingin aku ungkai kan tapi otak aku bingung untuk memilih 1 cerita untuk aku karyakan.

Sejak satu dua minggu ini, hubungan aku dengan classmate aku tidak berapa baik. Timbul salah faham yang aku sendiri tidak tahu. Aku yang kononnya manusia yang periang tiba-tiba bertukar jadi  arca yang diam, statik dan tidak berguna " ia hanya batu yang dibentuk menjadi rupa "


Almaklum lah ini pertama kali aku menghadapi kesukaran dalam menjalani perhubungan. Selama ini hubungan aku dengan kawan-kawan aku berjalan dengan baik tidak macam sekarang. Pelik. Mungkin dia yang tidak faham aku, atau aku yang tidak memahami dia. Mungkin.

Syukur. Ini mungkin adalah salah satu hikmah dia. Aku nampak rupa dia sebenar. Aku sedar mungkin aku dan dia bukanlah 1 kepala. Rasanya tidak perlu aku menjadikan dia sebagai seorang kawan karib. Aku dan dia hanya kawan " satu kelas, satu kampung, sekumpulan ". Dia bukanlah seorang kawan yang perlu aku ceritakan macam-macam cerita dari A sampailah Z. Lagipun, dari respond dan sikap dia, dia bukan sangat berminat dengan hikayat-hikayat entah apa-apa dari aku.
Satu dua minggu ini, cepat sangat mata aku mengeluarkan air. Hairan saya. Hati aku ini seolah begitu rapuh dan jelas ia bukan dipengaruhi hormon-hormon ketika waktu perpisahan aku dan ovum. Aku memang sensitif kalau melibatkan hubungan antara kawan-kawan.

Aku meminta nasihat kawan sebilik aku, Nora memandangkan dia ambil course kaunseling.
  1. Meminta maaf. Salah atau tidak belakang cerita yang penting kita meminta maaf. Kadang-kadang kita melakukan kesalahan tanpa kita sedar.
  2. Buat seperti " NOTHING ITS HAPPEN "
Aku memang cukup susah untuk minta maaf sebenarnya apatah lagi aku sendiri tidak tahu apa salah aku. Tapi demi menyelamatkan hubungan "kawan" ini aku buat juga.Aku dah pun meminta maaf, tapi respon dia macam batu nisan. Tiada sebarang reaksi dari segi kimia dan fizikal. " Tiadalah" perkataan yang mendatar tanpa dia membalas pandangan mata aku. Macam bodoh je aku time tu. Memang mood aku spoil gila-gila lah. Dengan muka masam mencuka. Yelah, aku mana mampu tergelak, tersenyum-senyum, bergumbira kalau hati ini dah " KECEWA dan TERLUKA". Air muka aku begitu jelas mempamerkan perasaan aku tika itu. Aku  tidak tahu teknik untuk kontrol urat-urat saraf sekitar muka aku.
Kata Nora, mungkin sebab air muka aku yang masam itu yang menyebabkan aku memburukkan lagi keadaan. Mybe. Kemudian Nora berkata lagi, apa kata kau buat slumber, macam tidak ada apa-apa berlaku. Nothing its happen then hati kau akan lupa tentang kesakitan dan kekecewaan itu. Dan " nothing its happen " ini berjaya buat aku kembali seperti manusia normal yang banyak berkata-kata. Sebab aku tidak perlu ingat apa yang berlaku. Macam orang yang hilang ingatan.

Sekarang jiwa aku tenang sikit kot. Bolehlah..


0 ulasan: