Ahad, 20 Mac 2011

lagi kisah cinta !!


Sandakan, Sabah di Malaysia.
Alkisah peristiwa yang mengayat hati terjadi. Pada suatu hari yang terik, sesuai untuk menjemur kain,  Ali ( bukan nama sebenar) tengah modify bilik dia. Nak kasi lebih cantik dan besar katanya. So dia pun ketuk-ketuk lah siling, dinding tu  dan ketika siling bilik itu mulai roboh, dia menemui seekor cicak yang terperangkap di antara ruang kosong itu. Ali melihat  kaki cicak tu melekat pada sebatang paku.
Dia merasa pelik, curiga, was sangka, terkejut dan kesihan melihat cicak tu.Masa tu dia belum dapat pastikan cicak tu betina or jantan, yang penting cicak tu masih hidupAli memperhatikan paku itu, ternyata paku tersebut telah ada disitu 10 tahun lalu ketika rumah itu pertama kali dibuat.
"Apa yang terjadi? Bagaimana cicak itu dapat bertahan dengan keadaan terperangkap selama 10 tahun??? Dalam keadaan gelap selama 10 tahun, tanpa bergerak sedikit pun, itu adalah sesuatu yang mustahil dan tidak masuk akal". dia bertanya pada hatinya
Ali pun menghentikan pekerjaannya dan memperhatikan cicak itu, apa yang dilakukan dan apa yang dimakannya hingga dapat bertahanTak lama kemudian, datang seekor cicak lain muncul dengan makanan di mulutnya…. AHHHH! kekasihnya kot.
Ali dan aku merasa terharu melihat hal itu. Ternyata ada seekor cicak lain yang selalu memperhatikan cicak yang terperangkap itu selama 10 tahun.
Sungguh ini sebuah cinta…cinta yang indah. Cinta dapat terjadi bahkan pada haiwan yang kecik seperti dua ekor cicak itu. Apa yang dapat dilakukan oleh cinta? tentu saja sebuah keajaiban.
Bayangkan, cicak itu tidak pernah menyerah dan tidak pernah berhenti memperhatikan pasangannya selama 10 tahun. Bayangkan bagaimana haiwan yang kecik itu dapat memiliki kurnia yang begitu mengagumkan.
Ali berfikir " dari mana datangnya aku dalam cerita ini" tetapi ada yang lebih penting dari kehadiran aku tetiba ni, Ya! moral dari cerita ini lah. Masih adakah cinta sejati macam ni di kalangan manusia seperti kita? kalau tak ada, errkk lebih baik kita menjadi dekor cicak. kut-kut ada yang berkenan
                                                                                                                                                                                                                                                                                                      

0 ulasan: